Bitkisel ürünlerin daha çok bulunduğu besinlerin tüketimine vejetaryen beslenme denmektedir. Hayvansal gıdaların olmadığı et, tavuk, balık gibi besinlerin yanı sıra hayvansal gıdalardan elde edilen besinlerinde tüketilmediği vejetaryen beslenme tarzında sağlık açısında yararlar ve zararlar olabilmektedir.

Vücudun ihtiyacı olan gıdaların farklı besinlerden alınması da vejetaryen beslenmeyi desteklemektedir. Bu anlamda vejetaryen beslenmesinde bulunan kişilerin kalp ve damar hastalıkları riskleri daha az olarak görülmektedir. Sağlıklı beslenme tarzı olarak da değerlendirilen vejetaryen beslenmede kan basıncı da düşük olmaktadır. Bitkisel gıdalardan alınan protein ile hipertansiyon riskini de düşürmek vejetaryen besleneme de söz konusu olabilmektedir.  Aynı şekilde yapılan araştırmalar ve uzman görüşleri de vejetaryen besleneme de bulunan kişilerin, et içeren gıdalar ile beslenen kişilerden daha az kanser olduğu tespit edilmiştir.

Vejetaryen Beslenme Çeşitlerinde Neler Vardır?

Vejetaryen beslenme şeklinde bulunmaya başlayan kişilerin en çok merak ettiği durumlardan biri de beslenme çeşidinde nelerin olup olmadığıdır. Yalnızca bitkisel ürünlerin olmadığı vejetaryen beslenme çeşidinde;

  • Kuru bakliyat
  • Ceviz
  • Fındık
  • Sert kabuklu meyveler (badem, Fındık, Fıstık)
  • Taze sebze ve meyveler
  • Saflaştırılmış tahıl ürünleri şeklinde listeler vejetaryen diyeti yapanlarda bulunmaktadır.

Hayvansal ürünlerin tüketilmemesine ek olarak merak edilen durumlardan biri de süt ve süt ürünlerinin tüketimidir. Bu alanda bulunan süt ve süt ürünlerinden olan;

  • Yumurta
  • Peynir
  • Çökelek
  • Yoğurt
  • Kefir gibi çeşitlerde vejetaryen beslenmede tüketilmemektedir.

Vejetaryen Beslenmede Protein İhtiyacı Alımı

Sağlıklı bireylerde alınması protein oranı vejetaryen beslenmede de uygulanmalıdır. Normal beslenme şeklinde hayvansal ürünlerden alınan protein ihtiyacı vejetaryen beslenme için farklı olabilmektedir. Vücudun günlük hayatta bitkin düşmemesi için alınması gereken protein oranı % 15 ile % 20 arasında olmaktadır. Yani tüketilen besinlerinin bir kısmı protein olmalıdır. Vejetaryen besleneme de protein alımı direkt olarak kuru baklagillerden alınmaktadır. Böylede düşük enerji ya da sağlık alanında bir sorunda yaşanmamaktadır.

Vücudun ihtiyacı olan yağlarda vejetaryen beslenmede önemlidir. Özellikle günlük alınması gereken yağ oranı sağlık açısından mutlaka alınmalıdır. Diyet şeklinde yapılan vejetaryen beslenmede kişiler A, D, E, K vitaminleri bulunan besinlerden tüketerek günlük yağ ihtiyacını karşılamaktadır.

Vejetaryen Beslenme Çeşitleri

Son zamanlarda hem popüler olarak hem de sağlık açısından değerlendirilen vejetaryen beslenme çeşitleri kendi içinde seçeneklere ayrılmaktadır. Yaklaşık olarak en çok tercih edilen 7 çeşidi bulunan vejetaryen besleneme çeşidinde;

  • Vegan; yalnızca bitkisel ürün tüketen kişiler.
  • Yarı vejetaryen; bitkisel ürünlere ek olarak süt ve süt ürünlerini de tüketen kişiler.
  • Lakto vejetaryen; yalnızca süt ve süt ürünleri ile beslenen kişiler
  • Lakto ovo vejetaryen; süt ve süt ürünlerine ek olarak yumurta tüketimine de yer veren kişiler.
  • Pesko vejetaryen; et ve tavuk tüketmeyen fakat balık tüketimi ile beraber süt ve süt ürünlerini de tercih eden kişiler.
  • Omnivor; kuralsız olarak yalnızca hayvansal ürünleri tüketmeyen kişiler.
  • Fruiyarianlar; yalnızca meyve ile beslenen kişiler bu şekilde adlandırılmaktadır.